Duurzaamheid

Duurzaam verpakken is een actueel thema en is enorm in ontwikkeling. Om de duurzaamheid van uw producten te beoordelen en te verbeteren is een hele brede aanpak vereist, waarbij u de volledige keten dient te analyseren. Het  verpakken en de verpakking is daar maar een klein onderdeel van. De verpakking is echter wel  dè manier om met uw klanten te communiceren en om een beleving te creëren die aansluit op uw duurzaamheidsdoelstellingen.

Het is erg moeilijk om een waardeoordeel te geven over de verschillende mogelijkheden van verduurzamen. Recycling, Biobased materialen, Composteerbare materialen, Hernieuwbare grondstoffen, allemaal veelgebruikte termen en allemaal manieren om te verduurzamen. Sommige materialen zijn 100% te recyclen, dat klinkt heel duurzaam, maar het kan gelijktijdig wel zijn dat er heel veel energie nodig is in het recycling proces. Dit is slechts één voorbeeld van de vele conflicten tussen de diverse pijlers van duurzaamheid.

Bij de keuze van uw verpakking kijken we in de basis naar de volgende punten:

Reduce: Door minder verpakkingsmateriaal te gebruiken en minder afval te creëren belast u het milieu minder.

Renew: Hernieuwbare grondstoffen zijn grondstoffen die binnen een jaar opnieuw “geoogst” kunnen worden. Kunststoffen op basis van maiszetmeel of bio-PE gemaakt van suikerbieten zijn voorbeelden.

Recycle: Recycling van kunststoffen is sterk in ontwikkeling. Folie bestaat vaak uit meerder kunststoflagen van verschillende aard, PE, PP, PA, PET zijn veelgebruikte kunststoffen die samen een laminaatfolie vormen. Voor het recycling proces zouden deze kunststoffen gescheiden moeten worden. In het geval van laminaatfolie is dat erg lastig. Er zijn kunststoffen die als mono materialen ingezet worden, denk aan Mono APET trays, Mono PP folie. Dit is in principe makkelijker te recyclen, maar gescheiden inzameling / verwerking is nog in ontwikkeling.

Replace: Soms is het mogelijk om een heel andere verpakking te kiezen die veel duurzamer is dan de huidige verpakking. Wij hebben al vaak gezien dat het ook een boost aan de verkoop van het product geeft!

Rethink: Denk goed na over de gehele keten waar u onderdeel vanuit maakt. Waar valt te besparen? Wat kan slimmer? Hoe kan uw verpakking daar aan bijdragen? Hier zijn enkele thema’s die u daar bij kunnen helpen:

  • Food waste: Heel veel voedingsmiddelen verdwijnen bij ons afval. Niet alleen bij de consument, maar ook in de rest van de keten. U kunt dit verminderen door een verpakking te gebruiken die een langere THT heeft, die niet snel kapot gaat, of door de portionering aan te passen.
  • CO² compensatie: Het is mogelijk om de CO² die uitgestoot wordt voor het produceren van uw verpakking, of uw hele product, te compenseren. U kunt dan ook op uw verpakking vermelden dat de het product of de verpakking CO² neutraal is.
  • Beleving: Door natuurlijke materialen zoals papier in de verpakking te integreren kunt bij consumenten de beleving creëren dat de verpakking duurzaam is. Ook draagt dit vaak bij aan een ambachtelijke uitstraling.

Op onze partnerwebsite www.dutchbiopack.nl kunt u meer lezen over duurzaamheid in het algemeen.

Logo-grijs